حبوبات


حبوبات

خواص حبوبات و نحوه مصرف آن ها

حبوبات یکی از غنی ترین منابع پروتئینی است و جایگزین بسیار مناسبی برای پروتئین های حیوانی می باشد. کسانی ک قصد حذف کردن گوشت از برنامه غذایی خود را دارند، استفاده از حبوبات می تواند پروتئین مورد نیاز بدن آن ها را  تامین کند، البته میزان آمینو اسید حبوبات کمتر از پروتئین های حیوانی می باشد.
 استفاده از حبوبات باید در برنامه غذایی تمامی افراد با هر سنی گنجانده شود.

نفخ و راهکارهایی برای مقابله با آن

حبوبات از عوامل  ایجاد نفخ معده می باشند، بعد از مصرف، بدن سعی در شکستن  قند موجود در این مواد غذایی را دارد، و گاز تولید می کند.
از راهکار های خانگی مقابله با نفخ می توان از عرق نعنا، لیمو و رازیانه استفاده کرد و البته با پخت صحیح در مدت زمان لازم این مشکل قابل حل می باشد. همچنین نمک باعث کاهش نفخ حبوبات می شود. در هنگام پخت و مصرف حتما از نمک استفاده کنید. همچنین بهتر است حبوبات را چند ساعت قبل از پخت در آب ولرم خیسانده تا نفخ آن گرفته شود.

فواید استفاده از حبوبات:

حبوبات دارای  پروتئین، فولیک اسید، زینک، پتاسیم، مس، آهن، فیبر خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد.
با مصرف 3 فنجان حبوبات و یا بیشتر در طول هفته تمام ویتامین ها، مواد معدنی و مغذی مورد نیاز بدن شما تامین می شود. حبوبات در بهبود بیماری هایی مانند دیابت نوع 2، جلوگیری از سرطان، کاهش فشار خون، کاهش وزن و ... بسیار موثر است.
در بین حبوبات لوبیا بالاترین فیبر، پروتئین و فولیک اسید را نسبت به دیگر محصولات دارد. همچنین هضم لوبیا از حبوبات دیگر راحت تر است.